Mai citim carti? Adica hartie, nu pixeli

Nu stiu exact cum sunt statisticile, insa vad prin librarii ca mai exista oameni care rasfoiesc carti. Ba mai mult, numarul de librarii mari, de brand (retele), este in crestere, dupa o perioada in care a existat un singur mare jucator pe piata nationala, in timp ce micile librarii se inchideau in serie. Mai mult decat atat, exista si targuri de carti, adica magazine ocazionale. Public cumparator de carte pare sa existe.

In acelasi timp, tot mai populare par a fi dispozitivele prin care se pot citi carti electronice, asa numitele ebook readere. Personal, nu prea le agreez, desi sunt in general de acord cu evolutia tehnologica. In cazul cartilor electronice, singurele “scuze” pentru popularitatea lor mi se par preturile (evident, o carte electronica este mai ieftina decat una fizica) si accesibilitatea in anumite situatii – sa zicem ca poate fi mai comod sa citesti asa in calatorii, in metrou si in alte situatii in care transportul de carti ar fi mai dificil. De asemenea, poate unele carti sunt mai rare si este mai complicat sa le poti obtine in varianta fizica.

Unii s-ar putea grabi sa invoce argumentul ecologic: nu mai tiparim carti, salvam hartie si implicit copaci. Totusi, argumentul nu prea sta in picioare: in primul rand, impactul cartilor asupra poluarii este minor comparativ cu hartia consumata pentru ambalaje sau in alte scopuri. Apoi, si cititul la book reader implica poluare, caci consumi curent electric (care in mare parte se obtine cu poluare masiva), ca sa nu mai zic de dispozitivul in sine si de implicatiile folosirii internetului.

O sa imi spuneti ca presa online face acelasi lucru ca si cartile electronice, adica trece offline-ul spre online. Nu este deloc acelasi lucru. Poluarea generata de ziare si reviste fizice este semnificativa (citesti o data pe zi ziarul si il arunci plus ca o mare parte din tiraje este irosita din start), iar presa online chiar are avantaje fata de ziarele fizice, caci permite update rapid (vezi informatii in timp real) si chiar interactiune cu cititorul.

comanda carti elefant roSingura legatura care mi se pare perfect valida in cazul cartilor, cu partea electronica, este constituita de magazinele online, adica de canalul de vanzare. Este perfect sa cumperi carti de pe internnet, ai librarii enorme la cateva clickuri distanta, poti sa analizezi in amanunt si mai departe vei primi produsul prin posta sau curier. Dar, la final, vei primi un produs fizic, o carte din hartie si nu din pixeli. Asta este si ideea comertului electronic, am spus-o adesea: sa cumparam online, dar mai departe sa folosim ceea ce cumparam online si in viata offline. Economisim timp (de exemplu timpul petrecut in mijloace de transport, pana la magazin) si mai departe savuram timp asa cum vrem, inclusiv folosind produsul respectiv.

elefantroDintre magazinele online de carti, cel mai atractiv in momentul de fata pare Elefant.ro, ce se prezinta mai nou ca mall online, si nu doar ca librarie, asa cum s-a consacrat. Imi place sistemul de comanda, dar mai ales stocurile masive, care implica livrare ultra-rapida. Sunt abonat la serviciul lor de newsletter si primesc foarte des oferte speciale, vouchere cadou care transforma preturile cartilor in preturi neasteptat de mici (nu este o impresie, este un fapt). Imi mai place faptul ca topurile de vanzari de carti de pe Elefant.ro sunt relevante, tocmai datorita numarului mare de comenzi.

Mai exista cateva librarii online de incredere, domeniul s-a profesionalizat foarte tare, serviciile au devenit de foarte buna calitate. De altfel, cartile sunt printre produsele care se vand online cel mai usor, oriunde in lume.

Anul trecut, o reclama la Volksbank, pe internet, invita utilizatorii sa voteze carte fizica sau carte electronica. Atunci cand m-am uitat eu, voturile pentru carte electronica erau mult mai multe. Daca am de ales, as alege oricand sa petrec timp offline citind o carte, decat sa citesc aceeasi carte pe internet. Alta senzatie si mai multa odihna pentru ochi…