La fel ca si in cazul ciocolatei (cacao), cafeaua este unul dintre produsele care au in spate o poveste putin cunoscuta de consumatori – si ma refer aici la provenienta, la pasii prin care trece pana ajunge la noi. Unii dintre cei care isi incep dimineata cu o cafea buna stiu ca, in ultimii ani, responsabilitatea sociala a devenit o prioritate pentru brandurile mari de cafea. Cu ceva timp in urma, cultivatorii de cafea contau prea putin pentru consumatori, iar vietile acestora erau puse in pericol de companii interesate doar de profit.
Consumatorii “din lumea civilizata” au devenit mai interesati de provenienta produselor pe care le cumpara, caci atunci cand platesti un produs, in mod indirect influentezi un comportament economic. Asa s-a ajuns ca firmele din industria textila sa garanteze nu doar ca cei ce lucreaza in fabricile lor au conditii bune de lucru, dar si ca bumbacul folosit provine dintr-o agricultura prietenoasa cu mediul si cu oamenii ce muncesc efectiv pe camp.
Responsabilitatea sociala a devenit un subiect de interes, iar companiile aloca tot mai multi bani pentru a-si face consumatorii sa se simta bine atunci cand le consuma produsele. Nu mai conteaza doar gustul si pretul, in cazul cafelei spre exemplu, ci si provenienta. Consumatorii de pe segmentele mediu si superior nu doresc sa cumpere produse a caror fabricare a adus efecte negative asupra mediului sau a unor oameni.
Astfel, producatorii de cafea nu ezita sa sublinieze pe ambalajele produselor, in reclame si pe site-urile web ca aloca tot mai multa finantare pentru a proteja mediul si pentru a imbunatati conditiile de trai ale cultivatorilor de cafea. Un volum tot mai mare din cafeaua comercializata in marile lanturi de magazine provine din surse sustenabile. Nu conteaza deci doar partea ecologica, ci si partea sociala. Tot asa se intampla in cazul unor branduri de imbracaminte si incaltaminte care subliniaza ca, spre deosebire de concurenta lor ce ofera produse mai ieftine, nu folosesc forta de munca sub varsta majoratului ori platita la niveluri considerate abuzive.
Cafeaua aduce placere celor care o consuma, iar intreaga industrie se bazeaza tot mai mult pe experienta consumatorului vazuta in ansamblu. Consumatorii de cafea nu vor placeri “vinovate”, isi doresc vitalitate si relaxare. Cafeaua este asociata rafinamentului, iar designul si calitatea dispozitivelor de preparare a cafelei pentru consumul de acasa sunt la fel de importante.
Momentele placute sunt adesea acompaniate de o cafea buna, dimineata fiind startul pentru o zi de munca, de relaxare ori de aventura. Cafeaua nu mai este doar cafea, ci este Espresso, Ristretto, Caffe creme, Cappuccino, Caffe Latte sau Latte Macchiato, iar existenta espressoarelor face toata munca prepararii cafelei o placere.
Da, oricum o mica parte e cafea responsabila, restul…
La fel si in magazine, vezi C&A sau H&M…
Da, toate magazinele de acest gen incep sa pozeze in interesate de CSR… nici n-au alta varianta. Ma bucur ca incep sa foloseasca banii companiile in scop constructiv, nu doar pe publicitate simpla.
este la moda responsabilitatea sociala, noroc ca cer consumatorii
exact parerea mea 🙂