Ieri, Piata Universitatii, Bucuresti – imbulzeala generala. Nu, nu s-a deschis vreun magazin cu promotii la tigai si bormasini, asa cum se intampla in general cand vedem la televizor oameni care sunt in stare sa faca aproape orice pentru a apuca niste produse la preturi cu discount. De aceasta data, promotia a fost la carti, 100% discount. O editura (Litera) a vrut sa faca o campanie promotionala prin care a oferit 10.000 de carti in mod gratuit – carti de actualitate, din toate domeniile.
Ideea a fost ca fiecare om ce trece prin zona sa ia cate o carte si o floare de pe jos, insa atunci cand s-a dat startul, oamenii s-au gandit ca sunt la o competitie de tipul “cine apuca sa culeaga mai mult”. Oameni care nu pareau deloc a fi mari cititori s-au calcat in picioare, au dat din coate, doar sa prinda cat mai multe carti, fara sa se mai uite la ce apuca. Unii au cules chiar mai multe exemplare ale aceleiasi carti…
Am vazut un reportaj dimineata la TV pe acest subiect… ce mai poti spune? Un barbat ce adunase vreo 7 carti, indemnat de reporterul TV sa ofere o carte unei doamne care n-a apucat sa culeaga macar una, a refuzat categoric, motivand ca el nu renunta la “prada”, ca asa fac si guvernantii – cand au ocazia, iau cat pot de mult, doar pentru ei, fara a mai imparti cu restul. Sa nu-ti lase un gust amar o asemenea imagine?!…
Evident, ei nu sunt cititori, multe carti vor ajunge probabil la vanzare, la pret super-redus, pe la colturi de strada, pe tarabe improvizate. Ei sunt oportunistii, cei care ar face orice pentru ceva gratis sau mai ieftin decat de obicei. Ce conteaza ca nu au nevoie de acele produse? Sa fie, caci este valoare!
Intre timp, ziua de ieri – Ziua Internationala a Cartii, 23 aprilie – a fost marcata si pe internet. Magazinul care se identifica tot mai mult cu piata de carte online, Elefant.ro, a avut promotii plus transport gratuit pentru comenzi. Interes pentru carti exista, iar acest lucru se vede in librarii, la targurile de carte si mai ales online.
Editurile, impulsionate chiar de Elefant.ro, au inceput sa promoveze si cartile electronice, care au avantajul de a costa mai putin, deci de a fi mai accesibile, intr-o tara saraca precum Romania. Electronice sau pe hartie, cartile au publicul lor. Ultimii ani au adus o revenire pe segmentul de carte, dupa o perioada in care editurile pareau sa intre intr-o criza adanca.
In prezent, cumparam tot mai mult online, iar partea interesanta a cumpararii de carti online este ca ne aduc timp de calitate petrecut offline – fie ca este vorba de timp singur cu gandurile tale sau de timp cu familia, cand citesti o poveste copiilor sau cand folosesti un ghid turistic intr-o vacanta. Din cateva clickuri, putem comanda usor carti, iar preturile in magazinele online sunt semnificativ mai mici decat cele din librariile clasice. Aminteam mai sus de Elefant.ro, care este perceput in continuare ca librarie, dar care mai nou a trecut printr-un rebranding, rezultand o noua identitate vizuala, dar si o extindere a business-ului prin transformarea in mall online. Asadar, magazinul nu mai comercializeaza doar carti si jucarii, ci si imbracaminte, incaltaminte, accesorii si multe altele.
Am vazut si eu dimineata la Antena 1 la Razvan si Dani… deloc neasteptat.
Acolo am vazut si eu 🙂
Clasic :))
Din pacate e de ras si de plans… rasu` plansu`
sau poate e cazul sa fim indiferenti, asa sunt oamenii pe aici…
E deja obisnuinta, cei care organizeaza asa ceva ar trebui sa se astepte.