Imi amintesc cu ani in urma, cand am ajuns primele dati in magazine din Ungaria, Austria sau Germania in plin sezon de reduceri. Am fost uimit de nivelul major de discount, multe produse aveau preturi extrem de mici fata de cele initiale si fata de nivelul preturilor din Romania, la aceleasi branduri. Erau diferente mari, care ii determinau pe multi sa plece special prin tari europene din Vest, pentru a face shopping si pentru a se simti bine intr-o calatorie chiar din diferenta de bani.
De vreo 3 ani, am observat ca lucrurile s-au schimbat destul de mult si pe piata romaneasca. Prezenta a tot mai multor branduri si existenta a tot mai multor mall-uri in marile orase ii determina pe comercianti sa aplice si in tara noastra politica lor de preturi din Occident. Fie ca vrei sa cumperi o pereche de pantofi de barbati, fie ca esti in cautare de genti de dama, a plati jumatate din pretul initial este chiar un element de baza, caci preturile pot cobori si pana la 70 – 80%.
Se poate spune ca situatia a devenit normala si in tara noastra. Probabil ca in continuare exista diferente, dar sunt tot mai mici. Romanii au devenit mai atenti la ceea ce cumpara, nu se mai inghesuie in mall-uri sa achizitioneze usor produse cu mici reduceri. Promotiile sunt peste tot, te atrag din toate partile, iar banii sunt limitati.
Mediul online a facilitat si el scaderile de pret, caci consumatorii comunica mai usor, afla rapid despre preturi si promotii. De la sandale si pana la echipamente de ski, totul se poate comanda direct online, atat de la comercianti din Romania, cat si de la comercianti europeni sau chiar de pe alte continente. Concurenta a devenit reala, iar preturile se duc puternic in jos atunci cand este sezon de reduceri, pentru epuizarea cat mai rapida a stocurilor.