Romanii sunt, ca majoritatea europenilor, mari bautori de cafea. Pe piata s-au dezvoltat in ultimii zece ani multe lanturi de cafenele, atat branduri romanesti, cat si branduri internationale aduse in franciza. Fiind un segment foarte concurential, au fost si falimente rasunatoare pe toate categoriile: unele branduri aduse in franciza nu au reusit sa sa integreze pe piata locala, iar cafenele ce au atins la un moment dat succesul au decazut rapid pana cand au fost nevoite sa se inchida.
Chiar si unii antreprenori cu afaceri cunoscute in alte domenii si-au indreptat atentia spre piata de cafenele, dar nu toti au reusit sa gaseasca o cale spre succes. Exista in prezent unele lanturi locale si nationale ce s-au dezvoltat atat in locatii stradale, cat si in mall-uri. Piata este destul de efervescenta, mai ales in cazul afacerilor independente: in marile orase, foarte multe cafenele se deschid si se inchid dupa mai putin de un an de functionare.
Romanii sunt interesati de cafenele, dar au buget limitat pentru astfel de cheltuieli. Criza financiara a modificat puternic in Romania comportamentul de consum. Situatia economica si-a revenit destul de mult, insa romanii au devenit mai cumpatati, cheltuiesc mult mai putin din ce castiga, comparativ cu perioada de pana in 2008, cand putini se gandeau la economisire.
Cafeaua vanduta pe strada, de la automate, a acaparat si ea din piata, pe segmentul low-cost. Romanii din clasa medie sunt tot mai interesati de a-si cumpara un expresor de cafea pentru acasa, preparand astfel cafeaua ieftin, dar la standardul celor mai bune cafenele.
Au crescut astfel vanzarile de cafetiere, espressoare si accesorii pentru expresor. Foarte des, astfel de dispozitive din categoria electrocasnicelor mici se afla in centrul campaniilor promotionale ale unor retaileri – inclusiv campanii cu puncte in hipermarketuri si benzinarii.