Dupa ce, timp de niste ani, au privit creditarea cu scepticism, preferand sa fie extrem de selective de teama imprumuturilor ce devin neperformante, bancile din Romania si-au mai schimbat strategia in ultima perioada, pe o piata in care IFN-urile s-au dezvoltat destul de puternic. Cele mai multe banci au in prezent rezultate financiare slabe, multe sunt pe minus. In 2014, unele banci au ajuns chiar la pierderi record, in ciuda faptului ca se vorbeste despre iesirea din criza financiara, cu dezghetare de consum si optimism in randul clientilor.
Tocmai pentru a se insanatosi, bancile sunt tot mai interesate de a creste creditarea pe toate segmentele. Daca pe cel imobiliar se lucreaza in principal cu programul Prima Casa, garantat de stat, pe zona creditelor de consum se simte puternic cresterea IFN-urilor, care au profitat in ultimii ani de rigiditatea bancilor. Institutii financiare nebancare mici si medii au aparut “peste noapte” si si-au facut retele de colaboratori. Unele activeaza doar local, altele regional sau national.
Cel mai cunoscut si mai solid IFN, cu promovare permanenta in toate mediile, este Provident. Compania s-a bazat in strategie pe creditele acordate rapid si usor, transparent, fara taxe si comisioane ascunse. Dobanzile sunt mai mari (procentual) decat la creditele bancare, insa primesti exact atat cat vrei, poti rambursa rapid si stii foarte clar cat si cand trebuie sa returnezi. Astfel, sunt multi clienti care se imprumuta de mai multe ori de la Provident, adica revin cu mici imprumuturi atunci cand au nevoie sa rezolve o problema iminenta. Unii iau credit pentru a-si renova casa, altii pentru o vacanta, altii pur si simplu pentru ca anticipeaza cheltuieli mai mari intr-o perioada (de Paste, cu inceperea scolii etc.).
In acest context, bancile promoveaza partea de creditare tot mai puternic, mai ales pe internet, dar si la TV si prin alte canale de comunicare, inclusiv prin marketing direct. Au scazut puternic dobanzile, au aparut tot felul de oferte speciale la creditele de nevoi personale, totul pentru a atrage atentia consumatorilor – multi dintre ei avand o parere foarte proasta despre banci in general, dupa experientele din anii precedenti.