Stie toata Uniunea Europeana ca Romania este o tara saraca. Observam chiar un reportaj TV din tarile scandinave, unde un localnic era rugat sa spuna primele cuvinte care ii vin in minte atunci cand se gandeste la romani. “Oameni saraci”, a spus acesta. Realitatea cam asa este, tinand cont ca mare parte din veniturile romanilor se duc pe plata facturilor la utilitati (curent electric, apa, gaz, cablu TV si internet, costuri administrative ale locuintei, in functie de caz) si pe mancare, cosmetice – ingrijire personala, detergenti (industria FMCG, bunurile de larg consum).
Altfel spus, romanii consuma ceea ce este cu adevarat necesar. Si vorbim aici statistic, nu ne referim la cazurile speciale de romani ce comanda masini de sute de mii de euro si nici de cazurile de romani care platesc peste o mie de euro avans pentru smartphone-uri de ultima generatie, care nu s-au lansat inca. Partea cea mai nefericita este ca multi romani fac aceste cheltuieli (hrana, igiena, utilitati) luna de luna, uneori chiar cu eforturi – credite de nevoi personale, mai ales de la IFN-uri. In cazurile fericite in care mai raman bani, acestia se indreapta spre celelalte cheltuieli normale – bunuri de folosinta indelungata, renovari ale locuintei, calatorii, hobby etc.
Din fericire, cu pasi mici, apare si in tara noastra clasa medie, in special in orasele mari (si mai ales in Bucuresti). Cu venituri peste medie (caci media este foarte joasa), acesti oameni reusesc sa iasa din multimea statistica si sa incline balanta in sens pozitiv. Sunt mai putin romani (in sensul perceput de Europa) si mai mult europeni. Nici pentru ei nu este usor, pentru ca oricum au un nivel de trai probabil mai scazut decat oamenii obisnuiti din tarile din Vest, cu joburi normale, casa si masina.
Romanii acestia “de generatie noua”, care se ridica peste sistemul general (unii pe cale antreprenoriala, altii lucrand pentru corporatii pe posturi bine platite) consuma mai mult si astfel aduc beneficii intregului sistem, inclusiv catre cei saraci, care astfel au perspectiva unui viitor mai bun peste ani. Interesant este ca romanii – toti – sunt deschisi la toate noile tehnologii, comanda din ce in ce mai des din magazine online (unii pentru comoditate, altii pentru preturile mici) si reduc tot mai mult din distanta fata de Occident. Tehnologia & comunicarea si internetul in sine reprezinta impreuna sansa romanilor de a accelera, de a fi mai aproape de Europa, o sansa pe care generatiile precedente nu au avut-o.