Produsele pentru copii (de la puericultura la alimente, jucarii, fashion si fel de fel de lucruri) reprezinta in societatea noastra de consum o industrie fabuloasa. Copiii sunt folositi si ca instrument de marketing, uneori deloc etic. Pe de o parte lor li se dedica tot felul de produse care le sunt prezentate drept fabuloase, pe de alta parte sunt targetati parintii prin modul in care li se recomanda “sa fie parinti buni” si sa cumpere produsele X si Y pentru copiii lor, “daca ii iubesc cu adevarat”. Evident, reclamele sunt ceva mai subtile, eu am spus-o pe bune, am tradus ceea ce induce uneori industria de marketing si publicitate.
Chiar recent am vazut o reclama a unui brand de dulciuri consacrat in cadrul produselor pentru copii, in care se spune ca o mama cool are grija mereu sa ofere dulciuri bune copilului ei. Nu stiu altii cum reactioneaza la astfel de reclame cu santaj emotional, insa pe mine chiar ma revolta. O multime de produse care nici macar nu sunt bune pentru copii (o spun doctorii, nutritionistii, cercetatorii, operatorii de studii etc.) sunt prezentate ca variante ideale pentru alimentatia celor mici. Daca nu ati constientizat deja, societatea in care traim ne ofera o gramada de false modele si extrem de multe lucruri daunatoare sunt tolerate pentru ca… nu fac atat de mult rau pe moment / nu s-a demonstrat clar cat de mult rau fac.
Copiii mananca tot mai aiurea, la fel ca si parintii. Partea cea mai proasta este ca nici macar nu isi dau seama – parintii cel putin, caci ei ar trebui sa stie mai bine. Sunt multi parinti care aloca bugete mari pentru produsele dorite si apreciate de copii, avand impresia ca sunt parinti buni pentru ca fac asemenea achizitii. Din pacate, o cutie de branza topita cu personaje de poveste ilustrate pe ambalaj tot o cutie de branza topita ramane – un aliment “rau”. La fel si in cazul margarinei si a multor altor alimente pline de E-uri, total nerecomandate copiilor.
Ce conteaza pentru copii? Sa te informezi mult si bine, sa iei decizii dincolo de reclamele pe care le vezi la TV, dincolo de ambalaje si de promoteri prin magazine. Daca ceva este disponibil pe raft in hipermarket, nu inseamna ca este si bun. Pur si simplu, asta-i realitatea: trebuie sa facem selectii singuri, legile ne protejeaza limitat. Daca peste ani ne imbolnavim, nu mai avem pe cine sa acuzam; legea ne-a protejat pe moment, caci nu am consumat produse alterate sau care sa ne faca rau imediat. Asa functioneaza lucrurile.
Daca ai copii, asigura-te ca le cumperi produse de folosinta indelungata de calitate, incepand cu patut, scaun de masa, biberoane, tricicleta, bicicleta si alte asemenea, hainute, cateva jucarii si mai ales alimente sanatose. Dincolo de toate, conteaza mult educatia, modul in care ii cresti. Si timpul petrecut alaturi de acestia. Probabil ca nu te poti opune trendurile, nu poti renega legile nescrise ale societatii in care traim. Trebuie sa-i cumperi si ciocolata X pentru ca ofera autocolante cadou, sa-l duci si la fast food-ul Y pentru ca va primi o surpriza cu un personaj din desene animate. Dar o poti face cu masura, ca exceptii, astfel incat sa-i ghidezi existenta spre o viata cat mai protejata. In privinta produselor non-alimentare, este foarte bine sa cumperi online din magazine dedicate copiilor, caci acolo vei putea analiza cu atentie produsele, vei citi prezentarile si vei putea lua decizii cat mai bune, ceea ce de multe ori nu prea se intampla in comertul clasic.