In acest an, OTP Bank Romania (divizia locala a grupului OTP din Ungaria) a preluat oficial Millennium Bank Romania (divizia locala detinuta anterior de principala banca din Portugalia, un gen de BCR local). Tranzactia s-a realizat pe la jumatatea anului, insa integrarea efectiva a Millennium in cadrul OTP si rebrandingul aferent s-au realizat la inceput de noiembrie 2015. Ambele sunt banci relativ mici, insa active in special in orasele mari si pe un target cu venituri medii si mari (mai ales Millennium, care avea si divizie de clienti VIP, sub numele Prestige – divizie preluata acum de OTP Bank). OTP Bank a facut o afacere buna, caci a preluat Millennium “la super-oferta“. Se stia deja de vreo 2-3 ani ca Millennium cauta cu orice pret sa iasa din Romania.
Totusi, iata cum s-a realizat fuziunea: multe unitati Millennium Bank au fost inchise, majoritatea inainte de integrarea in OTP. Dar chiar si dupa: principala agentie Millennium Bank din Constanta a fost inchisa, culmea, la o luna dupa ce fusese branduita in OTP… Aparent, o decizie ciudata. Cert este ca OTP Bank “omoara” practic structura Millennium Bank. In Constanta, din 4 agentii Millennium, astazi mai exista una singura (cea mai mica), devenita OTP. Si asta in conditiile in care OTP si-a inchis in ultimii ani chiar si agentii proprii, ajungand in Constanta sa detina o singura sucursala (doua acum, cu cea de la Millennium, singura pastrata). Din cate am observat, strategia a fost aceeasi in multe orase din tara. Sunt foarte curios cu cate agentii va ramane OTP pe la mijlocul lui 2016 si mai ales cati clienti va avea la final de 2016. Cel mai probabil, multi clienti care nu sunt captivi (adica au credite) vor alege sa plece de la OTP. Cunosc personal doua persoane in aceasta situatie. Am observat ca exista multa nemultumire in randul fostilor clienti Millennium (chiar si persoane juridice – si aici cunosc caz concret), care se vad supusi unor schimbari neplacute (mai putine optiuni, aglomeratie la operatiuni offline, conditii mai putin prietenoase).
Asadar, parerea mea este ca preluarea Millennium Bank de catre OTP Bank este un caz clar de “cum sa omori o banca si sa scapi si de clientii ei“. Stiu, costurile sunt mari si evident ca restructurarea este necesara in orice companie. OTP Bank isi doreste profit si este normal sa faca totul pentru actionari. Dar nu inteleg strategia: de ce cumperi o banca si anunti ca vrei sa te dezvolti, cand bati pasul pe loc si te bucuri doar de active, de volumul de credite, fara a investi serios intr-o retea adevarata de filiale. Viitorul este cel al operatiunilor bancare online, dar asta nu inseamna ca offline-ul poate disparea prea curand. In cazul Libra Internet Bank, care mizeaza puternic pe online si isi mentine o retea reduse de agentii, vorbim de comisioane extrem de mici (chiar inexistente in unele cazuri), ceea ce nu este deloc cazul OTP Bank. Pacat pentru OTP, chiar avea sansa de un suflu nou pe retail, dupa preluarea Millennium (brand cu o valoare foarte buna, construita in timp, o prezenta deosebita in sectorul de banking).
Din ce am citit in media, OTP Bank Romania mai vrea sa cumpere o banca, dar una mai mare, caci integrarea uneia mici nu ar fi rentabila. Si-au dat seama abia dupa ce au trecut prin experienta Millennium Bank. Sa vedem ce va fi in anii urmatori, daca OTP va mai prelua vreo banca si cum o va face – construind ceva serios sau aplicand exemplul Millennium.