Piata romaneasca de retail a ajuns sa numere multi jucatori, asa ca se asteapta o consolidare in perioada urmatoare, prin tranzactii interesante. Din punctul meu de vedere, sper ca aceasta consolidare prin reducerea numarului de jucatori sa fie cat mai tarzie; intre timp, consumatorii sunt marii beneficiari ai acestei concurente acerbe.
Spre exemplu, in luna decembrie, competitia dintre Carrefour, Cora, Auchan si Kaufland s-a vazut in ofertele speciale. Magazinele s-au intrecut in promotii la jucarii, decoratiuni de Craciun, dar si cadouri – de la micile casete cadou cu produse cosmetice (inclusiv produse pentru barbierit, in cazul celor destinate barbatilor) la electrocasnice si electronice. Evident, pe acest sector sunt prezenti si alti retaileri – eMag, Flanco, Altex, Domo si multe magazine exclusiv online.
Goana dupa cadouri este caracteristica lunii decembrie, iar magazinele isi pot creste puternic cifra de afaceri pe final de an. Astfel, se negociaza conditii speciale cu distribuitorii si se comanda stocuri insemnate. Unde este volum mare, este si pret redus. Mai mult, unele magazine aloca pentru reduceri chiar si costuri de marketing, adica isi permit sa vanda si cu marja zero anumite articole (sau acorda bonusuri consistente prin tichete de magazin), doar sa poata atrage clientii (care, desigur, vor cumpara si alte produse).
Branduri de top precum Philips sunt astfel mult mai accesibile pentru clienti si se poate spune ca toata lumea castiga: producatorii au vanzari in crestere, clientii isi permit sa cumpere mai mult si mai ieftin, iar vanzatorii obtin si ei rulaje mari si… nu ii plange nimeni ca nu ar castiga destul, chiar daca uneori trebuie sa fie multumiti cu un randament mai scazut 🙂 Aparate de barbierit precum cele de aici, electrocasnice mici de bucatarie, televizoare cu tehnologii care “ieri” erau inovatii extraordinare sunt astazi prezente in magazine cu preturi mai mult decat tentante.