In Romania, comertul online este in ascensiune an de an, insa se poate spune ca mai este semnificativ loc de crestere, daca ne comparam cu alte tari mai dezvoltate din punct de vedere economic. Cu aproximativ 50% din populatie avand acces la internet direct de pe smartphone-ul personal, exista un potential imens pentru e-commerce in Romania.
In ultima perioada, am observat chiar personal, dincolo de statisticile oficiale, ca noi si noi categorii de clienti sunt atrase spre shoppingul online. Consider ca domeniile care reusesc sa faca acest lobby atat de puternic sunt in principal cel de fashion (imbracaminte, incaltaminte, accesorii) si cel electroIT (electrocasnice, electronice si mai ales IT, gadgeturi).
De ce spun asta? Pentru ca am observat persoane aparent nu tocmai interesate de achizitii online care au ajung sa caute un anumit model de telefon pe internet, dupa ce l-au vazut promovat la TV. Sau, si mai interesant, o persoana mi-a spus ca a comandat o rochie dintr-un magazin online dupa ce a vazut-o purtata de o colega de serviciu; a intrebat-o pe aceasta de unde a facut achizitia, si-a notat adresa web a magazinului si… iata un nou client online de fashion. De la o astfel de simpla “intamplare” pana la obicei, este cale scurta.
Incet, dar sigur, sunt cucerite de e-commerce si persoanele cu varsta mai inaintata, care petrec mai putin timp online pe smartphone sau tableta. Acestea ajung insa sa constientizeze anumite avantaje ale shoppingului pe internet si, in cautare de salopete elegante spre exemplu, observa ca online se gaseste mai usor modelul dorit. Mai mult decat atat, procesul de comanda este simplu, livrarea se face prin curier rapid, adesea gratuit…
Cei ce doresc gama variata de rochii casual si elegante sau modele de pantofi pentru evenimente pot de asemenea gasi online motive suficiente pentru a face cumparaturi in mediul virtual. Nu mai este deloc excentric, nu mai este neobisnuit! Comertul online este doar o procedura schimbata, la fel cum mai nou obisnuim sa scoatem bani de pe card, de la ATM, si tot mai rar de la ghiseele bancare. Comertul traditional nu va inceta sa existe, insa va avea rolul sau, in paralel cu cel al magazinelor online.