Avand deja ceva “vechime”, piata de pariuri sportive online din Romania se bucura de stabilitate: legislatie ferma si predictibila, sisteme tot mai performante oferite de operatori. Un singur lucru se modifica substantial: numarul de jucatori, mereu in crestere – pe masura ce tot mai multi romani descopera tehnologia moderna, detin un smartphone conectat la internet si se bucura de distractia online; despre noua generatie se poate spune ca se naste conectata la acest mediu, deci practic la 18 ani pentru orice roman pasionat de sport si pariuri exista sanse foarte mari de a experimenta cel putin jocurile la distanta.
In prezent, exista un numar suficient, as spune, de operatori de jocuri de noroc online pe piata romaneasca, mai ales pe segmentul de pariuri online. Aceste case de pariuri detin licente pe 10 ani (si cel mai probabil cele mai multe dintre ele vor ajunge sa prelungeasca aceste licente). Totul este clar, simplu si prietenos si in ceea ce priveste impozitarea (cel putin pentru clienti). Asadar, lucrurile nu pot merge decat intr-un sens pozitiv, cu conditia ca si evolutia economica sa fie pozitiva in tara noastra. Pe masura ce veniturile populatiei vor creste (ceea ce se intampla, statistic, de ani buni), sumele implicate in lumea jocurilor de noroc online vor creste.
Ca o paranteza, as spune ca evolutie pozitiva va fi mai departe si pe zona offline (pariuri traditionale), caci desi intr-un fel cele doua medii concureaza, pe de alta parte se poate spune ca au o existenta complementara: multi jucatori aleg ambele variante, iar altii inclina spre un mediu sau altul. Desigur, din o multime de motive, mediul offline inca este dominant si va mai fi si mai departe, la fel cum se intampla si in comert, unde online-ul creste si tot creste, dar offline-ul tot ocupa (si va ocupa) cea mai mare parte din piata.
Cum ar putea arata piata de pariuri online in 2018? Asemanator cu modul in care a aratat in 2017. Operatorii vor investi probabil mai mult in marketing, pentru a-si creste baza de clienti. Cea mai mare lupta se duce online, acolo unde se pot influenta deciziile jucatorilor – in sensul de a se alege o anumita agentie de pariuri online sau o alta casa de pariuri online.
Cred ca in 2018 se va mari numarul de comunitati online dedicate pariorilor, vor aparea mai multe website-uri de profil, cu ponturi de pariuri sportive, sfaturi, recomandari, recenzii si alte asemenea informatii. Daca pe zona de operatori se poate vorbi de o oarecare maturitate a pietei, pe partea de afiliati lucrurile sunt inca departe de a se aseza, cred eu. Vor fi “lupte grele”, pe masura ce noi investitori (inclusiv straini) vor cauta sa se afirme pe piata romaneasca.
In concluzie, va fi un 2018 bun pentru jucatori. Inspiratie sa fie si mai ales echilibru, pentru ca distractia sa nu fie compromisa!