Cand mergem intr-un magazin si primim un bonus, de obicei este conditionat de o achizitie. Chiar si cand este vorba despre o actiune de marketing cu cadouri sau degustari fara o conditie, costul acesteia este transferat ulterior in pretul produselor, la raft, deci suportat tot de catre clienti. Nici online resursele nu sunt chiar gratuite, desi adesea asa par. Te uiti la un film pe o platforma care nu iti solicita costuri? Cu siguranta vei fi invadat de reclame, unele chiar destul de suparatoare, pentru ca acea platforma cu siguranta vrea sa castige de undeva.
Partea buna este ca, suportand acest compromis, tu scapi de fapt de cost, transferat la clientii de publicitate. Insa, din alt punct de vedere, se poate spune ca ai si tu un rol, oferi si tu ceva in schimbul serviciului de media pe care il primesti: vizionezi reclame, platesti cu timpul tau. Daca vrei sa cauti pe internet jocuri online gratuite, si la acest capitol se poate vorbi de un mecanism de marketing – esti atras de jocuri si apoi, statistic, exista sanse mari sa platesti pentru continut superior, pentru a trece la o etapa mai inalta. Vei finanta mai departe inclusiv experienta gratuita a altora.
Cam la fel se intampla lucrurile si atunci cand accesezi website-uri de stiri, cand verifici starea vremii sau orice altceva. Nici macar celebrele motoare de cautare nu te ajuta gratuit… adesea cautarile tale vor fi directionate spre rezultate ce apar in mod preferential in top, platite de catre companii ce vor sa iti atraga atentia si sa incere sa te convinga sa le fii client.
Totul este legitim si pana la urma etic, tinand cont de cum functioneaza lucrurile in media si new media in prezent. Este o situatie win – win, adica in care toata lumea castiga. Consumatorul final de servicii si produse este de obicei activat instant in momentul in care interactioneaza cu o promotie, cand i se propune o gratuitate. Este in natura umana pana la urma sa reactionam la beneficii, la avantaje, la tot ceea ce primim “fara sa facem nimic”, “fara sa muncim”.
Pe foarte multe nise de servicii si produse, costurile de marketing si publicitate sunt imense. In cazul cosmeticelor spre exemplu, costul real de fabricatie al unui produs este extrem de scazut raportat la costul de vanzare la raft. Exista multe costuri inglobate in pretul de retail, iar partea de promovare cantareste enorm. Pot fi multe alte exemple, din foarte multe domenii de afaceri.