Reveal Marketing Research, în colaborare cu Kaufland România, Heidelberg Materials România și Valorem, a realizat cea de-a treia ediție a barometrului anual despre comportamentele și așteptările consumatorilor referitoare la sustenabilitate, urmărind modul în care acestea au evoluat comparativ cu studiile similare desfășurate în ultimii doi ani.
Interesul pentru sustenabilitate este în creștere, iar abordarea problemelor de sustenabilitate necesită un efort colectiv
Studiul evidențiază o creștere semnificativă a interesului față de subiectul sustenabilității, procentul celor care consideră acest aspect important pentru români urcând la 58% în 2024, comparativ cu 36% în 2023.
Această evoluție accelerată poate fi atribuită și implementării Sistemului de Garanție Returnare (SGR), care a stimulat conștientizarea impactului acțiunilor individuale asupra mediului.
Principalele soluții identificate pentru abordarea problemelor de sustenabilitate ale societății actuale se concentrează pe trei direcții esențiale: schimbarea comportamentului individual (74%), ajustarea atitudinii și politicilor guvernelor (73%) și creșterea producției de energie verde (72%).
Aceste date reflectă faptul că tranziția către un model sustenabil necesită un efort colectiv, susținut atât de schimbări la nivel individual, cât și de inițiative instituționale și progrese tehnologice.
Referitor la rolul inovațiilor în abordarea problemenlor de sustenabilitate, 65% dintre români cred că inovațiile tehnologice vor aduce soluții semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate din societate.
Industria alimentară și a băuturilor (20%) și comerțul cu amănuntul (15%) sunt percepute ca fiind cele mai implicate sectoare în practici sustenabile
În percepția românilor, industria alimentară și a băuturilor (20%), comerțul cu amănuntul (15%) și industria energiei (13%) sunt considerate cele mai implicate sectoare în practici sustenabile.
Pe de altă parte, industria sustenabilă (reciclare, colectarea deșeurilor etc.) înregistrează o scădere semnificativă de la 17% în 2023 la 6% în 2024. Această modificare subliniază necesitatea unor transformări reale și vizibile în toate industriile.
Televiziunea (61%) și rețelele sociale (43%) continuă să fie principalele surse de informare despre sustenabilitate
42% intre români respondenți se autoevaluează ca fiind bine informați cu privire la tema sustenabilității, procentul fiind în creștere cu 10% față de anul precedent. Maturii fără parteneri (50%), urmați de bărbați (46% comparativ cu 38% în cazul femilor) se consideră într-o pondere mai mare informați cu privire la sustenabilitate.
Studiul arată că televiziunea (61%) și rețelele sociale (43%) continuă să fie principalele surse de informare despre sustenabilitate.
Cu toate acestea, în 2024 se observă o ușoară scădere a utilizării surselor tradiționale de informare, televiziunea înregistrând o scădere de la 66% în 2023 la 61%, iar radio-ul de la 22% în 2023 la 17%.
Și în 2024 românii vor mai multă implicare din partea companiilor pentru a încuraja comportamentul responsabil al populației
36% dintre români declară că încearcă să consume cât mai sustenabil, aceasta fiind o preocupare constantă pentru ei, procentul fiind în creștere față de anul trecut (28%).
În ceea ce privește comportamentul de cumpărare, prețul accesibil (83%) rămâne cel mai important atribuit atunci când românii aleg un produs .
În plus, se observă o creștere a procentului celor care citesc informațiile de pe eticheta unui produs și refuză să-l cumpere dacă nu promovează consumul sustenabil (30%), comparativ cu 2023 (25%).
În 2024, românii consideră că încurajarea colectării deșeurilor și reciclării (12%) rămâne o acțiune din partea companiilor care ar stimula un comportament de consum mai responsabil și sustenabil. De asemenea, prețurile mai mici (10%) și promovarea sustenabilității prin educarea populației (9%) ar contribui la un comportament de consum mai sustenabil.
Comparativ cu anii anteriori, în 2024, se observă că acțiunile companiilor au un impact mai mic în determinarea consumatorilor să adopte un comportament responsabil și sustenabil. Singurul factor care a înregistrat o creștere comparativ cu 2023 este reprezentat de prețurile mai mici (+6%) .
Cele mai urgente probleme de sustenabilitate de rezolvat: defrișările (56%) și reciclarea (52%)
Interzicerea defrișărilor (56%), reciclarea tuturor materialelor posibile (52%) și dublarea suprafețelor împădurite (46%) sunt considerate cele mai urgente probleme de sustenabilitate, ce ar trebui să fie rezolvate în următorul an.
Pe de altă parte, în topul acțiunilor pe care respondenții nu le consideră necesare se află eliminarea produselor de origine animală din consum (52%) și scoaterea din uz a mașinilor pe bază de combustibili fosili (27%).
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-25.10.2024 pe un eșantion reprezentativ pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet, din mediul urban și rural mare. Mărimea eșantionului a fost de 1012 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.