Prin 2008 tin minte ca am fost prima data la o intalnire la o firma ce tocmai se mutase intr-o noua cladire de birouri unde amenajase un spatiu deschis, comun pentru toti angajatii. Cam pe-atunci a inceput “moda” acestui open space in mediul office in Romania, concept care are doua avantaje majore: comunicare mai buna intre angajati si… economii importante de bani pentru firma, caci fiecare om din echipa are de fapt dedicat un spatiu propriu mai mic. Resursele sunt utilizate in comun, iar randamentul afacerii ar trebui sa fie mai bun.
Anii care au trecut au aratat ca, in unele firme, conceptul a adus si dezavantaje. Fara partitii intre birouri, angajatii pot sa fie afectati de zgomot (destul de mare in unele cazuri) si pot avea o productivitate mult mai scazuta decat in mod normal. Unii angajati acuza chiar un stres puternic din cauza lipsei de intimitate, obosind mai rapid pe parcursul zilei, in contextul in care sunt mereu intrerupti de alte discutii si zgomote din incapere. Teoretic, anagajatii sunt mai usor de urmarit intr-un spatiu deschis, insa pe de alta parte acestia pot discuta mai mult intre ei – si nu neaparat in scop de indeplinire a sarcinilor de munca…
Alegerea modului de amenajare a spatiului de lucru trebuie sa tina cont de specificul fiecarei companii si de modul in care va functiona echipa. Ideal este sa existe atat spatii comune, cat si spatii separate, imbinarea celor doua posibilitati se poate dovedi mai productiva. Daca vrei ca niste oameni sa lucreze bine impreuna, nu trebuie neaparat sa-i pui intr-un spatiu mic si ingust unde sa se incomodeze unul pe altul, ci se pot gandi evenimente de tip team-building si nu numai.
Pentru a face cele mai bune alageri, se poate colabora cu o companie specializata in amenajari office, care va veni cu solutii complete, de la mobilier de birou, la partitii si elemente de comunicare vizuala. Foarte multe resurse se pot gasi si online, dar articolele si studiile de caz trebuie intelese corect, informatiile vor trebui sa fie aplicate in mod adecvat situatiei particulare a unei anumite companii, cu anumite nevoi si anumite obiective.