Exista anumite idei traditionaliste cu privire la comert, cum ca magazinele moderne de tip supermarket fac rau antreprenorilor. Partial valabil, si asta doar daca ne gandim la marile retele de retail, care sunt toate detinute de actionari straini. Dar, din punctul meu de vedere, aici este vina strict a mediului de afaceri autohton, care nu a reusit niciodata sa se impuna (in Ungaria spre exemplu, reteaua locala CBA este extrem de puternica… de fapt se extinde si in Romania, apropo). Insa ideea este ca, pentru consumatori, comertul modern inseamna civilizatie, preturi mici, varietate, concurenta… deci este “de bine”.
Cu vreo doi ani in urma, am mers la un magazin (gen mini-market cu autoservire) dintr-un sat din judetul Arges. Cu un cos plin de produse, la casa de marcat tot calculul s-a facut “pe stil vechi”, produsele nici nu aveau preturi marcate, practic vanzatoarea stia teoretic toate preturile… Pe bonul de casa evident ca produsele nici nu era evidentiate prea bine, eu ca si consumator nici nu am putut intelege foarte clar daca a fost un calcul corect.
Cu cateva luni in urma, o experienta similara am avut intr-un magazin din judetul Prahova. Ceva mai bine totusi, caci produsele aveau pretul mai clar afisat. La un alt mini-market, am avut placuta supriza sa vad totusi prezenta tehnologiei. Se foloseau cititoare de coduri de bare, din acestea care se gasesc la retaileri de specialitate precum Itdepot. Am cumparat o paine neambalata si pana si pentru aceasta a fost scanat un cod de produs (pe care il avea vanzatoarea la casa).
Ce inseamna sa folosesti cititoare de coduri de bare si un sistem informatic de gestiune specializat? Din punctul meu de vedere, inseamna in primul rand respect pentru client. Mai departe, responsabilitate pentru afacere (caci totul este bine gestionat) si corectitudine (lucrezi “pe bune” mereu).
Din fericire, tehnologia vine puternic si la sate, in comertul modern. Din cate stiu, din retelele de specialitate, doar Profi a intrat cu adevarat si in mediul rural, prin mai multe comune din tara, cu un profil de magazin special adaptat. Insa este loc destul pentru micii comercianti, care au o sansa reala pe piata doar daca nu asteapta sa le vina concurenta din afara cu normalitatea in business; altfel spus, sa aiba respect fata de client si fata de economie inca de acum, cand inca ei fac “legea” in comertul rural.