Nu consum deloc margarina, considerandu-l in sine un produs extrem de artificial, daunator, si nu unul sanatos asa cum este prezentat in reclamele la Rama si Becel. Pentru ca asa functioneaza lucrurile in lumea noastra, se pare ca reclamele de acest gen sunt tolerate, este o adevarata industrie care trebuie sa prospere (inclusiv cea a medicamentelor), iar oamenii sunt tot mai multi, prea multi… fiecare se poate informa si poate lua deciziile pe care le considera potrivite pentru alimentatia sa.
Poate ati auzit de produsul “Margarina Linco cu unt“. Si poate ati remarcat prin magazine, dorind sa cumparati unt, cat de multe produse de “unt fals” exista: sub denumirea de Untar sau alte asemenea, multe produse ieftine pacalesc consumatorii, care cred probabil ca aleg unt. In realitate, aceste produse au foarte putin unt, restul fiind margarina. Si pentru ca tot felul de firme necunoscute produc asfel de combinatii unt-margarina, imi imaginez ce calitate scazuta au acele produse… dar industria alimentara prospera, caci oamenii sunt saraci si pe deasupra si foarte, foarte prost informati.
Azi, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania a facut un anunt public prin care si-a exprimat nemultumirea in legatura cu modul in care Orkla Foods Romania a realizat etichetarea produsului “Margarină Linco cu unt”. Conform etichetei, produsul contine 0,5% unt. Si – surpriza – 0,5% sare. Imi place afirmatia celor de la APC Romania, de bun simt: “Ne putem intreba retoric de ce acest produs nu s-a numit Margarina Linco cu sare”.
In prezentarea produsului, se precizeaza: “Linco Cu Unt face orice sandvis un rasfat, pastrand gustul placut al untului, dar si calitatile margarinei”. Cum se simte insa cantitatea de 2,5 grame de unt intr-un total de 500 de grame de produs?!
Normele metodologice privind etichetarea alimentelor prevad următoarele: “Informatiile inscrise pe eticheta nu trebuie sa induca in eroare consumatorii, la achizitionarea produselor, in privinta: a) caracteristicilor alimentului si in special a naturii, identitatii, proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau provenientei sale, precum si a metodelor de fabricatie sau de productie”.
Realitatea este ca, in Romania, foarte des vezi la raft produse care incearca sa pacaleasca. Imi amintesc de “biscuiti cu miere” care contin o cantitate extrem de mica de miere si mai mult zahar decat miere… si alte asemenea.
Concluzie: aveti grija ce cumparati, cititi bine toata eticheta si JUDECATI voi, nu va bazati pe ratiunea producatorului. Nu indemn pe nimeni, insa, personal, cand interactionez cu un produs care incearca sa ma fraiereasca (bataie de joc, nesimtire, ii puteti spune oricum), evit sa mai cumpar ORICE produs al brandului / companiei respective. In cazul de fata, Orlka este o companie mare in industria alimentara, care produce branduri precum Tomi, Wiesana, Ardealul, Bunatati de la Bunica, La Minut, Linco, Unirea, Holland, Fruhstuck. Dintre toate aceste produse, singurul pe care il cumpar in general este mustarul Bunica. Poate o sa gasesc insa o alternativa.