E-commerce-ul din Romania nu mai este ce-a fost cu vreo 5-10 ani in urma si nu o spun deloc cu regret. A devenit un mediu profesionist, in care pe categoriile principale exista lideri, exista magazine ce au cucerit o cota importanta de piata si si-au fidelizat multi clienti, magazine ce cresc in prezent natural, asimilandu-i rapid pe romanii care descopera acum avantajele cumparaturilor de pe net.
In trecut, un start-up era destul de ieftin in comertul electronic. Cu doar 2-3 mii de euro, puteai fi un jucator important, chiar daca nu puteai oferi cele mai bune servicii. Piata era la un nivel jos, iar lucrurile se miscau asa cum se putea. Puteai intra pe un segment de masa, asa cum sunt zonele de electroIT, carti, cosmetice sau imbracaminte / incaltaminte.
In prezent, probabil ca doar pe categoria de imbracaminte / incaltaminte piata mai este foarte fragmentata si asta pentru ca exista extrem de multi jucatori care isi impart clientii. Nu sunt conturati lideri adevarati, iar produsele sunt diverse, poti avea ceea ce concurenta nu are, deci poti fi diferit foarte usor. Iar asta nu este posibil pe piata de IT&C, carti sau parfumuri, unde vinzi exact ce vine concurenta, deci trebuie neaparat sa te poti remarca ori prin preturi, ori prin servicii… si in general esti nevoit sa fortezi la maxim in ambele.
Daca vrei in prezent sa lansezi un magazin nou de carti sau IT, ai nevoie de investitii majore pentru a putea face fata liderilor. Altfel, nu ai nicio sansa, caci clientii sunt deja obisnuiti cu servicii foarte bune, cu facilitati si preturi mici. Spre exemplu, in categoria de carti, elefant.ro a reusit sa devina “libraria”. Adica sa fie pentru multi un guru al cartilor. Isi permite sa ofere preturi extrem de mici (pe 24 iulie spre exemplu aveau 50% discount la orice carte comandata!), incredibile uneori.
Mai mult, adesea ofera si transport gratuit prin curier, chiar si daca faci o comanda de 5 lei la care ai beneficiat si de discount! Poti comanda carti din toate categoriile, inclusiv carti de mare succes precum Cartea Gesturilor sau In cautarea timpului pierdut. Nu lipsesc din oferta cartile de interes profesional, fie ca este vorba de carti de marketing, de psihologie sau carti utile pentru invatarea limbilor straine, spre exemplu gramatica limbii engleze.
Magazinul elefant.ro este astazi vital pentru piata de carte din Romania, caci este un canal de baza pentru vanzarile multor edituri. Este ceea ce era Diverta pe piata de carte cu vreo 5-7 ani in urma, cand nu prea mai existau librarii prin tara, iar piata online era foarte lejera. Cei de la elefant.ro au promovat mult si cartile in format digital, atat in randul clientilor, cat si in randul editurilor.